All About Arasen

Skattjakt i djungeln

Samarbete Permalink0
I samarbete med Grapevine så fick jag chansen att prova en av deras skattjakter till Alvins kalas. De hade ganska många roliga att välja mellan så jag hade jättesvårt att bestämma mig för vilken vi skulle ta. Det känns som det verligen finns något för alla och man kan söka på ålder så det är lätt att hitta en som passar till barnet. 

Tillslut valde jag i alla fall djungelmysteriet för barn 7-10 år. Jag fick allt jag behövde väldigt snabbt och det ingick även inbjudningskort. Alvin fick välja åtta kompisar då kalaset skulle vara hemma och det inte får plats fler barn här. Sen skickade vi iväg inbjudningskorten som vi hade skrivit ut. 


När jag planerade kalaset använde jag mig även då av grapevine. De har en jättebra guide till hur man fixar ett barnkalas. Där får man tio tips som man ska tänka på inför kalaset. Jättebra om man aldrig har haft ett kalas förut, Vi har ju haft några tidigare, så jag hade ändå lite koll. Men det är alltid bra att fräscha upp minnet lite. 

Planeringen inför skattjakten tog inte lång tid alls. Inte ens en halvtimme. Det var massa gåtor, uppgifter och utmaningar som skulle göras. Jag kan i efterhand känna att just djungelmysteriet hade nog varit roligare utomhus, men det var fortfarande väldigt roligt inne. Det kändes inte som att vi hade tillräckligt mycket utrymme bara. 

Jag skrev ut alla papper i fredags. För det är egentligen nästan det enda man behöver göra. Skriva ut med en färgskrivare. Sen har man allt. I lördags kväll satt min syster och jag och funderade på vart vi skulle gömma alla uppgifter och utmaningar. Det finns tips på gåtor man kan ha till gömställena. Tex Om man gömmer ena uppgiften under dörrmattan så kunde gåtan vara "När du kommer på besök är det mig du först trampar på". Gåtorna var väldigt bra och jag tyckte verkligen att dom passade in för åldern. 

En timme innan barnen kom så började jag att gömma allt. En av utmaningarna var en hinderbana och den fixade jag i Alvins rum under tiden dom åt glassen. Jag tror att dom tyckte att utmaningarna var för lätta och det är ju delvis mitt fel som inte gjorde dom svårare. Men jag tror som sagt att det hade varit lättare att göra en hinderbana utomhus.

Jag glömde ju såklart att ta kort, men här är Alvins rum efter hinderbanan. Helt rörigt

Själva uppgifterna var av varierande svårighetsgrader. Jag är riktigt imponerad av hur duktiga barnen var på att lösa uppgifterna. Vissa gick ganska fort att lösa, medan dom fick tänka till lite längre på vissa. För varje avklarad uppgift så fick dom ett kort som dom till sist skulle fästa på sista uppgiften. 

Jag är lite sur på mig själv över att jag inte tog fler kort, men både jag och barnen hade så roligt att det helt slank ur huvudet. Jag hade planerat att ta massa kort innan, men det blev inte så. Det stod att allt skulle ta ungefär 40 minuter och jag tror att det gjorde det. Jag hade inte jättekoll på tiden. 

Slutför sista uppgiften

När alla uppgifter och utmaningar var klara och de hade hittat "skatten" (godispåsar) så fick de även diplom som medföljde. Jag är verkligen stolt över alla barnen. Dom var så duktiga! Vissa av svaren på utmaningarna kunde inte ens jag innan jag tjuvläste i facit. 

För att sammanfatta skattjakten så är jag mer än nöjd. Jag kommer nog defenitivt att ha skattjakt på kalas igen. Barnen tyckte det var jätteroligt och Alvin sa att skattjakten var det bästa på hela kalaset (kan det bli bättre betyg?). Det var jätteenkelt att fixa eftersom allt man behöver göra är att skriva ut i färg och sen tar det ungefär en halvtimme att förbereda. Jättesmidigt när man inte orkar hålla på i flera timmar. 

 
Till top