All About Arasen

Vad händer med min kropp?

Det som kallas vardagen Permalink0
Igår började ryggen knasa sig igen. Mitt från ingenstans fick jag så sjukt ont i ryggen att det kändes som om den skulle gå av igen. Det kom helt utan förvarning och eskalerade jättefort. Jag provade lägga mig i ett bad, men det blev bara värre. Jag trodde värmen skulle lindra, men tydligen gjorde den inte det. 

Jag lyckades ta mig ut i köket för att hämta en hink (jag tänkte att om det blir som sist är det bra att ha en hink i beredskap) och sedan la jag mig i sängen. Så fort jag lagt mig insåg jag att jag knappt kunde röra mig. Om Nessa skulle vakna så hade jag inte kunnat ta mig upp ur sängen. Klockan var efter tolv och jag kände att jag fick panik.

Jag var helt ensam hemma med Nessa. Alvin var hos Johan och eftersom Johan jobbade idag så skulle dom gå upp riktigt tidigt. Så jag ville inte ringa dit i onödan. Jag provade att skriva till pappas fru, men hon sov. Jag vet inte riktigt varför jag skrev till henne egentligen, med tanke på att hon ändå inte hade kunnat komma in i lägenheten. Hon har ingen nyckel och jag kunde inte resa mig. Så jag ringde och väckte mamma. Hon fattade först inte vad som pågick, men vi kom överrens om att jag skulle avvakta en stund.

Jag låg kvar i sängen och stirrade i taket. Jag vågade knappt röra mobilen som bara hade 8% batteri kvar, utifall jag skulle behöva ringa mamma igen. Jag hade inte fått med mig fjärrkontrollen till tvn heller och den var avstängd. Jag vet inte hur lång tid det tog, men efter ett tag började smärtan avta lite. Så jag passade på att gå upp. Hämta in en stol som jag ställde vid sängen, ställde datorn på stolen och drog fram laddaren till sängen. Jag passade även på att fixa en flaska till Nessa utifall hon skulle vakna. Sen la jag mig i sängen igen och kollade på serier tills jag var trött.

Nessa sov hela natten (som tur var) och imorse hade jag inte lika ont. Har varit hyfsat pigg under dagen idag. Jag och mamma hämtade Alvin i skolan för att han skulle sova hos henne (egentligen är det johans vecka och om inte vi hade hämtat så hade han haft fritids). Jag tog en dusch när mamma var här, så hon kunde passa Nessa under tiden. Jag var och handlade lite.. 

Jag tänkte ta en liten kvällsmacka runt åtta. Jag plockade fram allting och ställde bredvid mig på bordet i vardagsrummet. Jag hann inte ens stoppa i brödet i brödrosten innan jag kände hur smärtan kom tillbaka. Jag tänkte att om jag la mig ner så skulle det bli bättre igen (som igår). Jag orkade inte ta mig till sängen så jag la mig i soffan.

Nessa började vrida och vända på sig precis som hon gör innan hon ska vakna. Så jag tänkte att jag får bita i och ta upp henne. Men jag kunde inte resa mig upp. Igen. Som tur var så vaknade hon inte innan jag kunde ta mig upp.. Jag hann dessutom sitta upp en kvart innan jag fick ta upp henne. Jag har fortfarande lite ont i ryggen, men jag kan sitta upp och jag kan lyfta och hålla i Nessa och det är det absolut viktigaste just nu.

Jag har dock insett att jag nog måste ringa till vc någon dag nästa vecka. Förra gången trodde dom ju att det berodde på förstoppning och det kan säkert vara så i det här fallet också, men jag har ALDRIG någonsin haft ont i ryggen på det här sättet när jag haft magproblem. Så någon måste ha ändrats i samband med graviditet/förlossning, annars är det något annat. Lika bra att kolla upp det för säkerhetsskull. För såhär kan jag inte ha det. Jag kan inte gå hemma och vara rädd för att vara ensam utifall jag skulle få så ont att jag inte kan lyfta Nessa. 

Försöker hålla humöret uppe ändå..
Till top