All About Arasen

Astrid Lindgrens Värld

Semester och utflykt Permalink1
Det har ekat lite tomt här i helgen.. Som ni kanske vet är jag inte det största fanet av att blogga från mobilen och jag orkade inte släpa med mig datorn. Jag hade nog inte orkat starta den ändå. Jag har varit så trött i helgen. Man blir verkligen slut av en sån här semester. 

Jag hade tänkt att blogga redan igår när jag kom hem, men bilresan hem var en mardröm så jag orkade verkligen inte det. Ögonen gick verkligen i kors när jag kom hem och jag har inte ens hunnit gå igenom alla bilder på mobilen än (det är måååånga). Men jag gör väl som man ska och börjar från början istället för att börja i slutet. Det hade ju varit lite konstigt.. Inlägget kanske blir lite långt. Förlåt i förhand..

Dag 1

Vi hade sagt att vi skulle åka absolut absolut senast klockan nio på morgonen. Jag trodde aldrig att jag skulle hinna färdigt, men hör och häpna! Jag var klar redan halv nio! Det ni! Dock var min mamma lite tidsoptimist och vi kom inte iväg förrän halv tio, men det var inte så mycket efter i tidsschemat så det gick ju bra ändå. Första delen av bilresan gick bra. Alvin fick sitta bak med Nessa. Jag blir ju hemskt åksjuk så jag ville sitta fram så länge det gick, men jag förstod ju att jag skulle behöva byta plats med Alvin efter ett tag. 

När det var dags för Nessa att äta lunch så bytte jag och Alvin plats. Nessa tyckte ju att det var ganska långtråkigt att sitta sådär länge i bilen. Jag hade kex och leksaker, men efter ett tag hjälpte inte ens det. Sista tiden bara skrek hon. Det var en blandning av att hon var extremt uttråkad och ganska trött.. När vi äntligen kom fram till campingen så somnade hon. Hon sov inte ens en hel minut innan hon vaknade. 

Vi gick in på Astrid Lindgrens värld och började gå runt lite.. Det fanns ju så mycket att se och så mycket att göra. Vi bestämde oss för två shower på fredagen och sen planera hur vi skulle lägga upp de andra två dagarna på kvällen när vi kommit till stugan. Vi började med att se Mio min Mio.. Den var väl hyfsat bra, men av nån anledning kände jag mig inte jätteimponerad av den. Skådespelarna var dock sjukt duktiga.. Den andra pjäsen vi såg var en Karlsson på taket, men där missade jag början precis. 

När parken stängde begav vi oss mot stugan och packade in alla grejer. Vi åt mat och bäddade sängarna och sånt. Alvin sprang ut och lekte. Han hittade ganska snabbt en kompis som hette Sixten. Sixten kallades för Sigge, så Alvin bestämde ganska snabbt att från och med nu så ska han kallas för Alle. "Alle" och Sigge lekte tills klockan elva. Nessa sov lungt i resesängen (som för övrigt var hemsk att få upp, jag bröt av en nagel i ett tappert försök) medan mamma och jag satt på uteplatsen och planerade vilka shower vi skulle se när. Jag la ifrån mig telefonen klockan tolv och sen minns jag inte mer. Jag däckade totalt för att jag var så slut.

Stugan vi bodde i

Dag 2

Vi bestämde oss att börja med att titta på Rasmus på Luffen. Nessa gick runt och lite och satte sig sen ner för att smaka lite på grus innan showen startade. Gruset var ganska grovt så jag hade självklart koll och hon åt inget, men någon hann hon stoppa i munnen innan jag kunde ta bort den. Alvin roade sig att leka med några flottliknande saker (man stod typ på en flotte och fick dra sig fram med hjälp av rep). Rasmus på luffen var bra. Själva Rasmus kändes lite osäker i sin roll, men han var ju bara ett barn så det är ju inte jättekonstigt. ParadisOskar var väldigt lätt att vila ögonen på. Det tyckte både mamma och jag haha.. Lite roligt eftersom vi aldrig haft samma smak på killar någonsin.

Efter Rasmus på luffen bar det av mot Emil i Lönneberga. Vi stannade till på en liten lanthandel eftersom vi hade tid över. Dom hade så mycket fina saker och jag gick runt och tittade, sen hittade jag lite roliga oljor som var smaksatta och började fundera på om jag skulle köpa någon till min kärlek. Då frågar mamma om jag sett en sak. Och sen håller hon upp den. Det är ett ljus. Ett ljus som jag har letat efter i många år. Jag har dock aldrig hittat att man kan köpa det någonstans. Jag har trott att dom inte tillverkas längre. Min morfar hade ett sånt ljus och det är ett av de starkaste minnena jag har av honom. Därför har jag så gärna velat ha ett.. Jag blev helt tårögd i affären. Jag kollade på priset. 370 kronor kändes ganska saftigt för ett ljus, men samtidigt kan man inte sätta ett pris på minnen och känslor. Kosta vad det kosta ville. Ljuset skulle jag ha. Så jag köpte det. Vem vet när jag kan få chansen igen?

Jag var sjukt överlycklig. Jag brydde mig inte ens om att Alvins våffla som han ville köpa kostade 50 kr. För en våffla, med en glasskula och chokladsås. Alltså inte en glassvåffla utan en sån där våffla som man gör i våffeljärn. EN (!!) våffla kostade 50 kronor. Sjukt dyrt, men jag brydde mig inte alls. Så lycklig var jag. Efter ljuset och våfflan gick äntligen vidare till Emil som skulle börja. Nessa tyckte det var lite tråkigt att sitta still, men det är ju inte så konstigt. Hon har ju en del spring i benen.

Jag tyckte inte att skådespelaren som gjorde Emils pappa kändes speciellt övertygande som just den karaktären, men annars var den helt okej. Dom använde levande häst när de skulle åka till Mariannelund vilket jag blev ganska förvånad av. Det var en väldigt fin häst i alla fall..Alvin var inte så intresserad av Emil, han hade nämnligen hittat Sigge där. Det var sista gången dom sågs innan Sigge åkte hem. Alvin blev lite ledsen över att dom glömde bort att byta nummer med varandra. Han hade gärna velat fortsätta hålla kontakten med honom.

Nästa stopp var Inga rövare finns i skogen. Alvin ville inte alls se den, men jag gillar verkligen filmen så det ville jag. Nessa var precis på väg att somna så mamma fick ta henne och gå runt med vagnen tills hon somnade medan Alvin och jag kollade på showen. Den var fantastiskt bra! Fick väldigt stor lust att se filmen igen. Det var sjukt längesen jag såg den. Alvin sa till mig efteråt att han hade tyckt att showen var jättebra. Och han som inte ens ville se den från början.

Jag hade blivit tipsad om att se föreställningen från Bröderna Lejonhjärta där Katla var med. Naturligtvis trodde jag att det var showen som hette "Mot katlagrottan". Det var det inte. Den showen var tjugo minuter och inte alls speciellt bra tyvärr.. Det var väl egentligen inget större fel. Skådespelarna var bra och så, men den kändes ganska tråkig.

Som tur var ville jag även se "Stridens Dag" och det var där som Katla hade varit med. Så jag fick se den ändå. Och den var faktiskt riktigt bra. Katla såg nästan riktig ut. När jag satt där insåg jag att jag aldrig har tänkt på hur bröderna lejonhjärta faktiskt slutar. Jonathan blir bränd av Katla och är på väg att bli förlamad så för att dom inte ska skiljas åt igen tar Skorpan honom på ryggen och hoppar. Ganska fint på ett sätt, men han tar ju faktiskt livet av sig. Historien slutar med självmord. Det tyckte jag var lite sorgligt.

På kvällen tog vi det bara lugnt. Jag ville spela lite kort, men mamma var trött och orkade inte. Alla la sig elva och det kändes dumt att sitta vaken själv så jag la mig också fast jag inte var trött.. Nessa hade somnat utan att äta något alls ur flaskan. Tjugo i ett vaknade hon. Jag provade med flaskan, men hon fick inte i sig något. Jag skakade lite på den och det kändes lite konstigt. Lite tjockt. Så jag tände och kollade. Stackars lilla mamma hade varit så trött när hon fixat flaskan att hon hade haft i grötpulver istället för ersättning. Inte undra på att det inte kom nåt ur flaskan ur mycket Nessa än försökte. Hon somnade ganska snabbt när hon fått sin mat.

Ida hissad i flaggstången

Dag 3

Jag vaknade första gången tio över sex. Där är anledningen till att jag inte tycker om att lägga mig tidigt. Jag vaknar alldeles för tidigt. Jag försökte somna om, men det gick bara lite halvt. Jag vaknade till och från och när klockan var typ halv åtta så väckte jag mamma. Stugan skulle städas och vi skulle fixa i ordning oss. Som tur var så var det ju inte mycket att städa, så det gick ganska fort. Vi fick inte stå kvar på campingens parkering så mamma och Alvin tog bilen till parken medan jag fick ta barnvagnen med Nessa i och gå. Det var ju tur att det var nära. 

Vi ville se lite olika shower på förmiddagen så vi bestämde oss för att splitta på oss när vi kommit in i parken. Alvin och mamma gick iväg för att titta på Madicken. Det som jag och Ness skulle titta på började lite senare så vi gick omkring och strosade lite på gatorna och tittade lite i butikerna. Jag köpte en julklapp till Alvin och hittade en fin tröja till mig själv. 

När det började bli dags för det som Ness och jag skulle titta på satte vi oss tillrätta. Vi skulle se Fröken Prysselius Allsång. Och guuuuuuuuud så fint det var! Helt magiskt! Det var alltså Fröken Prysselius, stadens poliser (Kling och Klang) och en orkester. Dom pratade lite grann och det tyckte Nessa var lite tråkigt, men sedan var det dags för sång. Vi värmde upp med Huvud, Axlar, Knä och Tå. Det tyckte Nessa var jätteroligt. Sedan blev det lite sånger från Astrid Lindgren (såklart). En liten tävling mellan vuxna och barn som barnen såklart vann! Dom hade även önskesånger. Tre barn fick önska en varsinn låt. Den ena önskade Idas sommarvisa. En annan önskade Blinka Lilla Stjärna. Och det var populärt hos Nessa kan jag tala om. Hon dansade med och klappade händerna. Den tredje flickan som önskade en låt önskade en låt som Nessa älskar. Imse Vimse Spindel. Nessa gjorde rörelserna till den och dansade och klappade händerna. Hon gillade verkligen allsången. Hon tog tillochmed mina händer och klappade med.

Under tiden jag väntade på att vi skulle mötas upp gick jag och strosade omkring lite. Jag kollade lite på luffarna (från rasmus på luffen) som var ute och spelade och sjöng sina visor.. När vi träffades igen var det dags att äta lite lunch. Det gjorde vi vid hamnkiosken som låg precis brevid Villa Villekulla. Deras fiskpinnar var väldigt goda faktiskt. Det kändes lite värt att nämna.. Efter lunchen var det dags att se pippi. Det var väl ganska bra, men jag störde mig mycket på att det var många kvinnliga sjörövare. Det var även en manlig som såg ut som att han levde på sjuttonhundratalet.. Det tog för mycket fokus för mig för att kunna njuta av showen.. Jag, kräsen? Inte alls,, Haha,,

Den sista föreställningen vi såg var Ronja. Konstigt kanske, men jag kunde fortfarande alla replikerna. Jag hörde mig själv säga dom i mitt huvud samtidigt som skådespelarna sa dom. Det var lite roligt. Eller nåt i den stilen. När den föreställningen var slut begav vi oss mot utgången. Vi gjorde några lekstopp på vägen också såklart. Mamma ville klättra lite hos Nils Karlsson Pyssling osv.

Det är mer vi har gjort såklart, men varenda detalj behöver man ju inte ta.. Då blir jag ju aldrig klar med det här inlägget och det behöver jag bli. Jag har skrivit i en timme typ nu,, Men sen var det ju det här med hemresan jag skulle skriva om också.. Jag ska försöka göra en lång historia kort. Kräsmagade varnas.. En del av det jag skriver nu kan vara lite äckligt. Om du vet med dig att du är lite kräsmagad eller om du precis ätit så kanske du bör sluta läsa nu. Säg inte att jag inte varnade,

Bilresan hem började bra. Väldigt bra faktiskt. Så bra att Nessa somnade typ direkt och sov i en timme. Återigen satt jag fram i början. Efter halva vägen blev Nessa gnällig.. Hon var uttråkad såklart och Alvin ville inte riktigt muntra upp henne. Han blev mer irriterad över att hon lät så han satt och klagade ganska högljutt.. Vi stannade till och bytta plats. Hon blev gladare ett litet tag. Vi upptäckte att mamma hade kört fel. Mobilen ville inte ladda som den skull i bilen och mammas var död, så vi hade lite problem med GPSen. Alvin blev grinigare och grinigare, mamma blev stressad och grinig, Nessa blev grinigare och jag blev grinig för att alla var griniga. 

Nessa blev hungrig och vi bestämde att hon skulle matas i bilen. Då kanske hon kunde somna tillochmed. Det gjorde hon inte.. Hon skrek ett bra tag efter matningen. Hon ville inte ha mer mat. Jag försökte sjunga och smeka henne på kinden, pannan, benet osv men ingenting hjälpte. Jag misstänkte att det var för att hon inte ville sitta still, men det var bara en liten bit kvar och jag kände att det skulle bli mycket värre om jag tog upp henne en kort stund och sedan satte tillbaka henne än om hon fick sitta kvar. 

När hon skrikit ett tag hörde jag ett ljud från hennes mun. Hon kräktes. Och det var inte lite. Vi var inte på ett bra ställe att stanna till på, så jag fick ta fram de våtservetter jag hade kvar i bilen och börja torka det jag kom åt och kunde se. Det var inte jättelätt då det var en stor kylbox mellan oss.. Hon fortsatte skrika tills vi var hemma. Jag tog upp henne direkt och då blev hon hur lugn som helst. Mamma fick packa in grejerna i lägenheten medan jag lugnade Nessa.. Hon fick även ta bort spyan som fanns i bilbarnstolen. När vi kom in i lägenheten fick hon ta av Nessa kläderna och byta blöja för jag behövde kissa..

Alvin la sig och somnade på en gång. Mamma åkte och jag matade Nessa... Hon somnade inte, men jag kände att jag behövde röka igen. Jag tänkte att om jag lägger henne i sängen så kanske hon somnar. Så jag ställde mig upp och insåg att jag inte hade mensskydd på mig. Det var nog det värsta jag varit med om i det sammanhanget. Där står jag i vardagsrummet med en unge i famnen och det rinner ner längs båda benen.. Det tar liksom inte slut.. Går in och lägger Nessa i sängen och springer in på toa för att ta av mig byxorna. Det är blod överallt. Och här är klockan halv tolv! Det är på tok för sent för att ta en dusch.. Jag var ju ändå tvungen att hoppa in snabbt och duscha av benen.. Sen slökollade jag på tv tills jag somnade. Jag var så trött..

Pjuh! ÄNTLIGEN KLAR! Det tog lite längre att skriva än jag tänkt och nu är det läggdags för mig för länge länge sen..... 

Fröken Prysselius allsång
#1 - - Lena :

Vad roligt det låter. Jag har aldrig själv varit där men älskar tanken kring dessa temaparker. Att få se sagorna komma till liv :)

Svar: Det var jättehärligt.. Mycket att se och hinna med.. Vi var där tre dagar (första dagen kom vi dit runt två på eftermiddagen) och ändå hann vi inte med att se alla shower dom hade..
Personligen gillar jag High Chaparral bättre.. Där står tiden verkligen stilla.. Även om det är roligt att sagorna kommer till liv så känns HC lite mer levande eller vad man ska säga :)

Ett stort plus är ju att man kan få träffa och prata med skådespelarna i sina karaktärer.. Och springa in i Ronjas borg eller gå runt i törnrosdalen osv..
aboutarasen.blogg.se

Till top