All About Arasen

5 saker jag vill göra under 2018

Det som kallas vardagen Permalink0
Så var det dags för mina årliga mål. Jag gjorde det 2014. 2015, 2016 och 2017. Innan jag skriver vilka mål jag har inför 2018 så tänkte jag att vi som vanligt kollar igenom hur det har gått för mig i år. Det fetstilta är uppnått..
 
Äta mer hemlagad mat (dvs inte lika mycket färdigrätter, pizzor eller halvfabrikat som fiskpinnar (obs! det är okej att äta ibland, jag ska bara minska på den dåliga maten)) 
Fortsätta vara positiv (visst kan man ha det som mål?)
Försöka få bättre koll på min ekonomi
Släppa taget om människor som ger mig dålig energi
Ta mig ut mer (jobbig graviditet och sjukdom gjorde att jag var väldigt mycket inne 2016, för mycket)
 
Fem av fem, det hade jag faktiskt inte trott. Vi går som vanlligt igenom dom en och en.
 
Den hemlagade maten har gått så mycket bättre.. Det kan ju också bero på att min kärlek är så bra på att laga mat och gör det mesta från grunden. Dock har jag märkt att jag slarvat mer och mer sen han började jobba natt mycket. Något jag defenivt måste ändra på. Jag har märkt själv hur mycket bättre jag mår när jag äter bra.
 
Jag tycker att jag försöker vara positiv ofta. Ibland går det ju såklart inte och jag har en del deppdagar. Hösten har speciellt varit svår, men jag försöker hålla humöret uppe.. Jag försöker att inte ta allt för hårt på motgångarna och se fram emot det som ska komma. Jag försöker vara glad och se de små sakerna i livet. I det stora hela känner jag ändå att jag lyckas ganska bra med det,
 
Ekonomin känns det som jag har fått lite bättre koll på faktiskt. Jag fick en (för mig) större summa pengar i somras (retroaktivt från fk). Tidigare när jag fått det är pengarna slut på mindre än en månad. Men vet ni? Jag har fortfarande pengar kvar på sparkontot. Det är inte mycket kvar. Jag har faktiskt köpt en del dyra grejer för pengarna (dator, frys, semestern till Astrid Lindgrens värld mm). Men det finns i alla fall pengar kvar. Tanken är att jag ska försöka bygga upp mitt sparkonto så att jag kan ha det som en backup om något händer. Tex att nånting går sönder och jag behöver köpa nytt eller så. Jag är i alla fall väldigt stolt över mig själv att det finns pengar kvar, även om det inte är mycket.
 
Till viss del måste jag säga att jag släppt taget om energitjuvar. Inte helt kanske. Vissa personer måste man ju ha att göra med ändå. Men jag har ändå blivit bättre på att låta det bara rinna av mig istället för att älta det. Okej, jag kanske ältar, men jag blir inte lika irriterad som jag blev förut. Även om det fortfarande händer då och då.
 
Det sista målet visste jag inte helt om jag borde göra fetstilt. Jag har inte kommit ut så mycket som jag velat. Återigen speciellt på hösten. Det har varit ett jobbigt år. Jag tycker ändå att jag har tagit mig ut mer. Så därför fick det bli fetstilt. Jag har dessutom varit mer entusiastisk över att göra saker.
 
Mina mål för 2018 är dessa:
Hantera jobbiga situationer som uppstår i hemmet bättre (främst bråk)
Åka på någon semester med barnen
Ta mer hänsyn till mina egna känslor
Visa mer uppskattning till personer jag bryr mig om
Utveckla min nya pysselhobby mer 
 
Jag vet inte om det blir Astrid Lindgrens värld igen, men jag vill helt klart åka någonstans med det finaste jag har. Mina barn gör mig hel ♥
Till top