All About Arasen

merry christmas

Adhd/Autism, Underbara Jul Permalink0
God Jul! Nu är julafton över. Och den har varit magisk. Men stunder av små irritationsmoment. Som tur är överväger resten av dagen. Jag känner sån enorm lättnad och tacksamhet och jag vill nästan bara jubla av lycka. För idag har något fantastiskt hänt! Något helt otroligt som jag är så otroligt förvånad och förbaskat stolt över. 
 
Alvin har inte haft ett enda utbrott! Han har inte varit speciellt otålig. Han har inte svurit. Han har inte klagat när han behövt gå och lägga sig. Ingenting. Alvin är ju en sån som lätt får humörsvägningar när rutiner rubbas. Och vad jag har förstått är det väldigt många barn med diagnoser som tycker att julafton är väldigt jobbig. Jag har läst om ganska många idag (i en grupp på fb) som har haft så mycket bråk och utbrott just idag. Men inte Alvin. Inte idag. Inte ens lite. Förstår ni hur tacksam jag är?
 
Dagen började med att vi bytte julklappar med min kärlek. Alla blev riktigt nöjda med sina presenter. Jag fick vattenhögtalare till datorn som jag har velat ha i flera år! Sen fick jag även ett litet minidoftljus, en badbomb och ett jättecoolt kuddfodral med paljetter som ändrar motiv om man stryker dom åt andra hållet..  Strax därefter började vi klä på oss osv. 
 
Vid elva kom pappa och släkten på hans sida. Nessa blev överlycklig över att få träffa morfar och gudmor. Även Johan och hans sambo kom då. Trodde att de skulle komma senare, men det gjorde dom inte. Sen kom tomten mitt i allt. Och Nessa blev inte rädd.. Däremot blev hon väldigt blyg och ville inte ritkigt släppa morfars trygga famn. När tomten gått så lekte hon och hade sig med sina julklappar. Lite innan ett blev hon jättetrött, men hon somnade inte så hon fick vara vaken en stund till..
 
Vid halv två kom mamma och Ebbe. Vid två åt vi. Min bror och hans tjej kom lagom till Kalle och när Kalle var slut delade vi ut julklappar. Nessa somnade under julklappsöppningen. Hon var så trött. Så hon fick ta sina klappar lite senare när hon vaknat istället. Alla verkade bli nöjda med sina julklappar. Vi spelade även ett julklappsspel. Det var riktigt roligt. Men min bror försökte fuska.
 
På kvällen när alla gått så sa Alvin till mig att han var riktigt nöjd med dagen. Han sa också att han var förvånad över att han fick så många julklappar. Han trodde att han varit stygg i år. Mitt hjärta brast lite när han sa så. Det har varit ett riktigt jävligt år, men han är ju inte stygg.. Han har bara så svårt att kontrollera sig. 
 
Nu är julafton över. Imorgon är en ny dag.. Jag har faktiskt varit väldigt duktig och plockat undan det mesta så det är inte så mycket städning som behövs imorgon. Jag behöver tvätta, diska och dammsuga bara. Sen är det faktiskt inte mycket mer. Jag har aldrig någonsin haft så lite att städa på juldagen. Återigen undrar jag vad jag har gjort för bra som har fått en sån fantastisk jul..
 
Nu ska jag lägga mig, men innan dess har jag ju lovat en bild på klänningen. Den var som sagt väldigt enkel, men precis så som jag ville ha den. Det var svårt att få en rättvis bild för jag glömde be någon ta kort. Den var fin i alla fall och jag kände mig både fin och julig i den.
 
 
Till top