All About Arasen

5 saker jag vill göra under 2017

Det som kallas vardagen Permalink0
Nu var det dags för ett av inläggen jag tänkt göra i flera dagar. Jag gjorde det 2014, 2015 och 2016. Då är det väl inte mer än rätt att jag gör det för 2017 också.

Men först ska vi se hur det gick med mina mål för 2016. (Det fetstilta är uppnått)

Ta hand om mig själv
Vara positiv
Få fastare rutiner
Göra färdigt DBT
Äta IBS-vänlig mat oftare

2 av 5 är ju inte direkt vad jag hade hoppats på. Men det är ganska mycket som spelar in som man inte kan rå för heller.. Vi tar det i turordning. Det är väl lättast så?

Det har gått ganska bra att ta hand om mig själv. Beroende på hur man ser det. Jag har blivit bättre på att be om hjälp när jag behöver det. T.ex. När jag var sjuk så bad jag om hjälp för att jag inte klarade av att ta hand om Nessa fullt så bra (syftar mest på när jag inte kunde bära henne pga ryggont). Jag har också unnat mig själv ganska mycket för att jag har haft ett jobbigt 2016. Saker som jag mår bra av och som jag tycker om. T.ex. gick jag på bio helt själv och tittade på Bridget Jones för att jag verkligen ville se den och göra något för bara mig. Jag passar också på att ta långa bad, med badbomber och annat vardagslyx när Nessa inte är hemma. 

Jag tycker helt klart att jag har blivit mer positiv. Jag vet inte riktigt hur det har gått till, men jag märker att jag är mycket gladare och att jag inte alls är lika irriterad över småsaker. Jag går inte och muttrar så mycket, jag klagar inte lika mycket som jag gjort förut osv. Jag hoppas att andra märker av det också.

Fastare rutiner.. Det och en bebis i samma mening.. Vad tänkte jag med? Jag lever efter hennes schema och Alvins skolschema. Ibland krockar dom lite dessutom. Fastare rutiner har jag helt klart inte klarat av. Även om jag tappert försöker.

Göra färdigt DBT. Jag var så säker på att jag skulle klara den. Men med besvären jag hade som gravid och det faktum att jag började må sämre av att gå dit (fick totala panikångestattacker av tanken på att gå dit) så slutade jag när det bara var två månader kvar. Känns ganska surt så här i efterhand, men samtidigt sa min behandlare eller vad det heter att dom tyckte att jag hade lärt mig tillräckligt för att klara mig bra ändå. Känns ändå ganska skönt att dom tycker det. Jag har också börjat tycka det nu. Jag märker att jag är mycket bättre på att hantera mina känslor.

Äta IBS-mat oftare. Jag älskar mat för mycket. Mat som jag egentligen inte borde äta för att min mage blir kass. Jag har i alla fall minskat på laktosen. Jag äter den fortfarande. Jag har mjölk, grädde osv i maten. Jag försöker dock byta ut mjölken mot laktosfri mjölk för det är den som är värst. Det är inte alltid jag kommer ihåg eller orkar bry mig, men i såser brukar jag i alla fall byta. Att utesluta lök, vitlök och gluten kommer nog aldrig någonsin att hända.

Mina mål för 2017 är dessa:
Äta mer hemlagad mat (dvs inte lika mycket färdigrätter, pizzor eller halvfabrikat som fiskpinnar (obs! det är okej att äta ibland, jag ska bara minska på den dåliga maten)) 
Fortsätta vara positiv (visst kan man ha det som mål?)
Försöka få bättre koll på min ekonomi
Släppa taget om människor som ger mig dålig energi
Ta mig ut mer (jobbig graviditet och sjukdom gjorde att jag var väldigt mycket inne 2016, för mycket)

 
Till top