All About Arasen

Det kommer att bli en riktigt lång dag

Det som kallas vardagen Permalink0
Nessas sömn är ju rolig. Eller kanske inte. Precis när jag tycker att jag får in någorlunda rutin på det så ändras något och allt spricker. Och idag hade jag verkligen behövt den rutinen.  Nessa vaknade vid åtta imorse. Som vanligt. Inget konstigt alls. Hon vaknade däremot till lite under natten så jag sov inte sådär jättebra. Jag kände redan när jag klev upp att jag egentligen skulle behöva sova mer. Hon somnade lite efter tolv. Och det är också vanligt. Hon brukar sova typ två timmar minst om hon inte blir störd.

Såkler lyckades hon vakna när Alvin kom hem från skolan. Hon brukar inte göra det, men just idag gjorde hon ju såklart det. Inte ens en timme hade hon sovit och det märktes på henne. Hon var trött, men kunde inte somna om. När hon är sådär trött som hon var idag blir hon ganska gnällig och det gick inte alls bra att städa. På eftermiddagen kom dock Johan och hämtade henne en liten stund så jag fick städa. Jag hann inte riktigt klart, men det är inte mycket kvar till imorgon.

Hon somnade lite efter sju. Jag försökte lite tidigare, men hon ville inte riktigt sova middag tidigare. När hon inte vaknat vid halv nio började jag misstänka att hon somnat för natten, men hon vaknade vid nio. Eller ja. Vaknade och vaknade. Hon "vaknade! och sa till att hon var hungrig. Jag tog upp henne och matade, men hon sov hela tiden. När jag lagt henne igen så tänkte jag att hon sover nog för natten. Hon kommer vakna mitt i natten igen,bäst att jag går och lägger mig snart (kom ihåg att jag har varit supertrött hela dagen då jag redan sov dåligt).

Alvin var inte snabb på att somna eftersom han är så förväntansfull inför morgondagen. Jag var tvungen att vänta tills han somnat innan jag själv kunde lägga mig. Kändes så konstigt att lägga sig tidigt att det blev svårt att somna. Somnade i alla fall strax innan tolv (hur ofta gör jag det på en skala?). Jag vet inte exakt tid för jag kollade inte på klockan, men efter tolv någon gång (kan ha varit allt mellan tolv och halv två) kom Alvin in och väckte mig. Han sa att klockan var efter tolv och att han fyller år idag. Jag sa att det var mitt i natten och att han skulle lägga sig igen. Han försökte med att han inte kunde somna om, men jag sa åt honom att försöka. Jag somnade om ganska fort. 

Vid två väcker Ness mig. Jag går upp och fixar mat innan jag ska ta upp henne. Då ser jag att det lyser i Alvins rum. Då är lampan tänd och han sitter och spelar på sin platta. Jag säger åt honom att lägga sig, men han hävdar fortfarande att han inte kan somna. Jag fick honom att stänga av plattan, släcka lampan och lägga sig i sängen igen. Det funkade för nu sover han igen. 

Precis lagom till att jag ska plocka upp Ness har hon somnat om. Så jag lägger mig i sängen igen. Precis när jag håller på att somna om så vaknar hon till. Den här gången på riktigt. Jag tar upp henne och matar henne. Det verkar som att hon är på väg att somna om först, men nej. Mitt från ingenstans är hon piggare än någonsin. Jag har inte tänt lampan, så det är ganska mörkt i vardagsrummet. Jag har på vaggvisor som hon brukar somna till, Jag försöker visa att det är natt och att hon ska somna om. Men klockan är fyra nu. Och hon har gnuggat sig i ögonen ett par gånger, men inte somnat än.

Om två timmar ska jag väcka Alvin. Jag måste handla, dammsuga, duscha, slå in det sista paketet och lite sånt imorgon innan Alvin slutar skolan. Det känns som att den här dagen kommer bli sjukt lång. Om jag inte lyckas få lite sömn nu och en stund efter att Alvin gått till skolan. Hoppas kan man ju, men jag tror inte riktigt på det.

Ness just nu (vågade inte ta bild med blixt för risk att hon skulle bli ännu piggare)
Till top