All About Arasen

Provocerad av dåtidens män

Film och Serier Permalink0
Återigen har min TiVo varnat för att jag har mycket inspelat. Dags att börja kolla på massa filmer igen. Idag valde jag en verklighetsbaserad film som jag har velat sett ett tag. En av mina favoritskådespelare är med och det var väl främst därför jag vill se den. 

Om jag ska vara helt ärlig så väntade jag mig inte alls att jag skulle bli upprörd och provocerad. Men det är jag verkligen nu. Alltså jag har ju läst historia i skolan, jag vet hur det var förr i tiden även om jag inte alls kan sätta mig in i hur det kan ha varit att leva så. Jag är också sjukt glad över hur långt vi har kommit på bara ett par år egentligen. 
 
Jag kan inte alls tänka mig in i en värld där kvinnor inte har rätt att rösta. Där kvinnor är mindre värda i lagens ögon. Där kvinnor inte har någon rätt alls till sina barn om maken inte vill det. Hur kunde det här få pågå så länge innan något ändrades? Jag kan för allt i mitt liv inte förstå. 

Själv hade jag nog faktiskt aldrig vågat vara med i en sån typ av rörelse. Jag är nog alldeles för feg för att våga stå upp så pass mycket. Jag har aldrig i mitt liv kallat mig för feminist och jag ser mig inte som en heller. Inte för att jag är mot jämnställdhet. Snarare för att det känns som att alla feminister som syns och hörs är så extrema och det är så mycket jag inte håller med om. 

Efter den här filmen känner jag mig i alla fall stolt. Stolt över kvinnorna som faktiskt vågade stå upp för sin rätt. Trots att de blev fängslade, slagna osv. Feminist eller inte så är jag oerhört stolt över kvinnorna som kämpade så att vi kan ha det så bra som vi faktiskt har idag. 

 
Till top