All About Arasen

En förvirrande värld

Adhd/Autism Permalink1
Idag har jag haft möte med min god man.. Vi skulle gå igenom lite saker inför kommande möten och lite sånt där.. Vi passade även påa tt fylla i en ansökan till försäkringskassan om vårdbidrag. Och jag kände mig så lost. 
 
Vårdbidrag är alltså (om jag fattat det rätt) ett bidrag för allt extra jag lägger ned på grund av i hans diagnoserna. Det är både för extra tid och kostnader.. Man skulle bland annat motivera vad man gör som tar mer tid och vilka dom extra kostnaderna var.. När jag satt där och stirrade på pappret så insåg jag att jag har ingen aning. 
 
För mig är det här min vardag. Jag vet inget annat. Hur ska jag då kunna veta om det jag gör är lika mycket som andra föräldrar utan barn med svårigheter eller om jag gör mer? Hur ska jag veta hur ofta andra föräldrar måste köpa nya kläder på grund av slitage eller hur mycket tid dom lägger ner på att få vardagen att fungera. Min god man fick hjälpa mig med vissa saker för jag vet helt ärligt inte. Jag skrev också att jag bad om ett möte där vi kan prata om det muntligt. Dom ville bland annat ha siffror på hur mycket extra det blev i kostnader (på tex kläder). Och sånt har jag ingen aning om.. Jag köper nytt om det behövs, men det är ju inte så att jag räknar hur mycket det blir i längden.
 
Det är en sån förvirrande värld vi har fått kliva in i. Men vi ska nog lära oss det här också.. Jag måste säga att han är en riktig kämpe min son.. Just nu håller han väldigt mycket inom sig. Jag ser att det är en del han funderar på, men jag vet inte om han inte vågar dela med sig av det han tänker eller om han bara inte vill.. Då och då avslöjar han små tankar som han bär på. Men bara för mig. Och jag får inte dela med mig av dom till någon.  På sätt och vis är det ju bra att han pratar med mig och han känner det förtroendet för mig, men samtidigt ser jag ju att han fortfarande håller en hel del inne.. Och jag vet av erfarenhet att det inte är bra. Så jag hoppas att han börjar prata mer snart. Antingen med mig eller någon (kanske till och med flera) andra. För hans egen skull.. Det brister så i mig att se honom såhär. 
 
 
#1 - - Emma:

Så komplicerat med alla dessa bidrag, men tur att du får hjälp! :)

Svar: Ja, det är ju sånt man aldrig har tänkt på innan. Jag är så glad att jag får hjälp. vet inte om jag fixat det annars faktiskt
aboutarasen.blogg.se

Till top