All About Arasen

Skit och sånt

IBS Permalink0
Igår kan vi lugnt konstantera att det inte var min dag. Jag hade jätteroliga planer som jag hade tänkt ta tag i när Nessa var på dagis. Såg verkligen fram emot det. När jag vaknade kände jag dock hur kroppen och hjärnan bara skrek nej. Och när allt skriker nej så känns det inte jättekul att sätta sig och pyssla. Jag tänkte att det kanske skulle ge med sig om jag bara fick vakna till lite..
 
Ganska snabbt upptäckte jag att jag hade svavelrapar. Ganska milda, men tillräckligt för att jag skulle känna mig som den äckligaste människan i världen. Pyssla ville jag absolut inte när jag kände mig sådär, men jag tänkte att jag kanske känner mig något fräschare om jag sminkar mig.. Men jag hann inte börja sminka mig förrän telefonen ringde. Min god man gav mig lite dåliga nyheter.. Jag sminkade mig ändå, men kände mig sjukt opepp på allt..
 
Jag gick till affären och handlade. Kom hem bara för att inse att jag glömt köpa det viktigaste. Middag till Alvin. Så jag fick vackert gå igen. Jag fick dessutom stressa hem ffrån dagis för min kärlek skulle iväg och kunde inte ta emot Alvin när han kom (barnen slutar samtidigt och ibland hinner Alvin komma hem innan mig). 
 
Jag kände att jag inte började må så bra.. Svavelraparna blev värre (dom blir ju alltid det innan det går över) och jag var så illamående. Så jag somnade på soffan en stund. Min kärlek roade sig med att laga mat under tiden. Han väckte mig lagom tills maten var klar. Vi åt och sen tog vi en promenad till stan.
 
Alvin har börjat scouterna igen. Han har varit lite avig om han ska gå eller inte, men igår var han faktiskt riktigt förväntansfull och glad. Han ville verkligen dit. Kul hade han när han var där också. Under tiden han var där passade jag på att hälsa på pappas kompis. Jag har träffat henne när jag var liten tydligen, men det är inget jag kommer ihåg. Det var trevligt. Vi pratade lite och Nessa sprang omkring massor. Jag trodde Ness skulle försöka jaga katterna lite mer (sååå söta, jag ville ta med dom hem), men hon hade fullt upp med alla leksaker. 
 
Vi fick skjuts hem. Vilket nog var tur.. För när jag kom hem kände jag mig helt färdig. Jag försökte äta lite, men det gick inte. Jag mådde så illa.. Klockan var inte ens tio när jag somnade.. Min kärlek var ledig igår och vi hade redan bestämt vad vi skulle se osv, men jag orkade inte. 
 
OBS! Fortsätt läsa på egen risk, mer om svavelrapar och min IBS nedan.
 
Jag vaknade vid elva och trodde att jag skulle kräkas.. Det behövde jag dock inte. Jag hade bara legat i en sån ställning att luften stannat kvar i magen. Jag behövde få ut svavelraparna.. Jag sprang in på toa ändå, men det var bara rapar.. Jag satte mig på toaletten utifall jag behövde gå också, men det behövdes inte. Bara massa luft.. 
 
När jag skulle lägga mig igen så kunde jag inte somna. Det gjorde så ont i magen. Så jag la mig i soffan. Min kärlek fick flytta mitt täcke för jag kände mig så svag att jag inte orkade det. Efter en hel del rapar och fisar så somnade jag äntligen. Jag somnade någon gång runt midnatt och sov hela natten. Så skönt! 
 
Jag hade fortfarande en hel del luft i magen när jag vaknade. Jag ville dock inte kräkas vid varenda rap så jag var ganska tacksam över att svavelraparna var borta. Istället gick jag runt och fes massor. Men det är bra. Luften måste ju ut. Kramperna i magen blir helt sjukt hemska annars..Jag skulle precis gå in och ta upp Nessa när jag påbörjade en fis som inte visade sig vara en fis. Jag fick knipa snabbt som attan och springa in på toaletten. Efter att ha varit förstoppad en tid så var jag inte riktigt beredd på det. 
 
Man skulle kunna säga att jag var en öppen kran idag. Inte så jättetrevligt kanske, men så var det. Flera gånger fick jag gå och trots att det är kväll nu och ett par timmar sen jag gick sist så känner jag mig inte helt tömd. Jag har haft magkramper hela dagen och känt mig alldeles matt.. Man kunde ju tycka att Nessa skulle vara snäll och stilla, men nej.. Hon har varit högt och lågt hela dagen. Alvin har varti lugn i alla fall..
 
Men för att återgå till ämnet. Varför har jag skrivit om det här? Först och främst för att bara få skriva av mig om vilka skitdagar (see what I did there?) jag har haft, men också för att det inte pratas om IBS så mycket. Jag tror aldrig jag har hört någon säga att dom fått svavelrapar tex förutom om dom är magsjuka eller så.. Men jag kan få det ändå.. När jag varit förstoppad tillräckligt länge.
 
Det går så fort dessutom. Igår kväll var jag förstoppad, imorse hade jag diarré och jag tror att jag kanske är förstoppad igen. Just nu är jag inne i ett skov.. Vilket typ betyder att det spelar ingen roll vad jag äter för min mage hatar mig oavsett.. Att jag har ett skov just nu är nog inte så konstigt. Min IBS reagerar ju en hel del på stress och det har varit ganska mycket av det på sista tiden. 
 
Imorgon hoppas jag på en bättre dag. Om inte annat vill jag känna mig lite piggare i alla fall och inte lika matt i kroppen.. Om ni har orkat läsa så här långt så är jag imponerad.. Och jag ber om ursäkt för allt magprat, men jag tror ändå att det är viktigt att prata om. Jag bjuder på en bild på dom fina katterna som jag träffade igår. Som lite plåster på såren för vad ni behövde läsa.
 
 
Till top